Scroll to Content

Het abonnement op een goed leven gaat verder dan alleen zorg. Het is ook een hulpmiddel om diensten en openbare voorzieningen vanuit de wijk dichterbij de gebruiker, zoals de zorgbehoevende, te brengen. De mogelijkheden voor hulp en diensten worden overzichtelijker en toegankelijker. De gebruiker bepaalt en kiest wat er van toepassing is.

Daarom is het Leefabonnement opgebouwd uit vier categorieën, waaruit voor elke situatie unieke bundels kunnen worden samengesteld.

  1. Producten (passende woonruimte, energie, levensmiddelen, en zorghulpmiddelen);
  2. Diensten (zorg, huishoudelijke hulp, technische dienst, gezelschap, ondersteuning, bezorgdiensten, vervoer en mobiliteit);
  3. Voorzieningen (hobby en vrijetijdsbesteding, horeca, cultuur, bewegen, ontmoeting, ontspanning, gezondheidscentrum, educatie);
  4. Technologie (veiligheid, duurzaamheid, comfort, domotica, robotica, medicijn-assistentie, gezondheidsmeters).

Deze onderdelen leveren allemaal een bijdrage aan de kwaliteit van leven. In het samenstellen van het abonnement wordt de abonnee ondersteund en geadviseerd door een onafhankelijke en persoonlijke leefconsulent. Bij de persoonlijke leefconsulent kan de bewoner terecht met alle vragen. De abonnee kan een eigen bundel samenstellen en houdt zelf de regie en het overzicht over gemaakte keuzes. Het Leefabonnement is toegankelijk voor iedereen, dus niet alleen bewoners die zorg afnemen. Andere wijkbewoners die niet zorgbehoevend zijn, maar bijvoorbeeld wel huishoudelijke hulp willen, kunnen dit via het Leefabonnement afnemen. Daarmee is het Leefabonnement van betekenis voor uiteenlopende doelgroepen en de wijk als geheel.

Lees verder bij het volgende onderdeel: Zo wordt het Leefabonnement georganiseerd